5.duben 2018 znamenal pro třídu sekundu změnu ve formě vzdělávání. Dopolední program byl zaměřen na Indii. Interaktivní projekt „Dnes jím jako Ind" má za cíl jednoduše a zábavnou formou přiblížit žákům, jak vypadá život jejich vrstevníků v Indii, co dělají, jak tráví čas, seznámit se s historií, památkami , současností, ale dozvědět se ještě mnohé navíc.
Vyučující se na tento den stal jen koordinátorem celé akce.
Na „indický den“ se všichni pečlivě připravili. Nejprve vypracovali doma referáty na dané téma , které ve třídě prezentovali. Témata byla opravdu pestrá: ZEMĚPISNÉ ÚDAJE O INDII ,SVÁTEK HOLI ,BOŽSTVA , KRÁVA A JEJÍ POSVÁTNOST ,INDICKÁ SVATBA a POHŘEB , DĚTI A ŠKOLA, HOSPODAŘENÍ DOMÁCNOSTI ,OBLEČENÍ , OBLÍBENÉ SPORTY, CO SE V INDII NEJČASTĚJI JÍ , ÚPRAVA JÍDLA, CO ZNAMENÁ TEČKA NA ČELE,OSOBNOSTI - MATKA TEREZA a GHÁNDÍ,ŘEKA GANGA ,TADŽ MAHAL, HYGIENA ….
Žáci pozorně naslouchali, neboť po skončení prezentací je čekal znalostní test – aneb“ co jsme si zapamatovali?“
Jako malá soutěž probíhalo seznámení s často užívanými indickými výrazy. Malý indický slovníček byl opravdu zábavným jazykolamem. Někteří složité pojmy bravurně zvládali, často však zněl smích.
Po první části projektu nám vyhládlo a tak se žáci rozdělili na skupiny : část se stala kuchtíky – vařili celkem tři různá indická jídla a indický čaj. Druhá skupina výtvarníků tvořila OBRAZCE Z RÝŽE – RANGOLI.
Následovala společná KONZUMACE a OCHUTNÁVKA uvařeného jídla ZA ZVUKŮ INDICKÉ HUDBY. Exotická jídla chutnala skvěle – prostě nic nezbylo…
Před polednem venku vyšlo jako na objednávku slunce a žáci se přemístili na hřiště, kde nacvičili krátké cvičení z jógy- „POZDRAV SLUNCI „ a zahráli si pohybovou hru KABADDI – HUTUTU.
Milým zážitkem byl indický tanec v podání děvčat .
Vyhodnocení písemných testů bylo vyvrcholením celého dopoledne, které sledovala také paní redaktorka Českého rozhlasu a slíbila reportáž.
Pracovní materiály pro výuku byly vytvořené na základě přímé zkušenosti, kterou získali prostřednictvím mnoha let vysílání mladí dobrovolníci, kteří pomáhají nejpotřebnějším dětem a mladým lidem po celém světě v rámci programu Adopce nablízko.
Navíc žáci vidí, jaký život prožívají jejich vrstevníci. Pro mnohé z nich bylo překvapením, že školní docházka pro indické děti vůbec není takovou samozřejmostí jako pro děti české.
Bylo radostné sledovat zápal a zapojení všech studentů do přípravy projektu , jejich nadšení a spolupráce při vaření a chuť do práce, soustředěnost při prezentacích i následný úspěch v testu – to je pro pedagoga asi největší odměna
za nemalé úsilí , které je nutné věnovat přípravě i samotné akci...
PaedDr. Zdenka Lokajová