Deskriptivní geometrie

Autor: administrator <wadmin(at)gymbuc.cz>, Téma: Z pedagogické dílny, Vydáno dne: 16. 03. 2006

Deskriptivní geometrie je částí matematiky, jejíž studium tříbí logické myšlení a učí střízlivému pohledu na okolní svět. Vznikla z potřeb technické praxe, zvláště stavební, a jako důležitá pomůcka výtvarného umění.

S úctou a pokorou vzpomínají učitelé deskriptivní geometrie na zakladatele pravoúhlého promítání na dvě průmětny Gasparda Mongea nebo berou do rukou častým užíváním opotřebované učebnice profesorů pražské inženýrské školy založené v roce 1707.

Naše gymnázium má teprve sto let, ale rádi se chlubíme studenty, kteří pokračovali po maturitě na vysokých školách technického zaměření a vzpomínají na první kroky vedoucí k úspěšnému studiu.

Jsem ráda za sebe i za naše žáky, že se deskriptivní geometrie na gymnázium vrátila, i když dnes již jen ve formě nepovinného předmětu. Nebyly mi lhostejné výčitky našich absolventů, kteří se s deskriptivou v průběhu středoškolských studií neměli možnost setkat. Na druhé straně se vyskytly při povinné výuce Dg problémy se studenty, pro které se předmět stal nutným zlem. Jedinou nevýhodou nepovinného předmětu je, že studenti nemohou z Dg maturovat. Ideální bylo období volitelné deskriptivní geometrie. Ustoupila však semináři a cvičení z matematiky, o které byl větší zájem.

Deskriptivní geometrie je schopna vypěstovat v člověku vidění prostoru, všímat si detailů, řešit problémy praxe. Se studiem Dg úzce souvisí vyhotovování výkresů. Kromě ruční práce je součástí osnov i seznámení s využitím počítačové grafiky. Dobré kontakty s firmou OTECO v Bučovicích nám umožňují poznat rýsování složitějších sestav pomocí techniky.

Při středoškolském studiu základů deskriptivní geometrie se nevyžadují zvláštní předběžné vědomosti. Je pouze nutné dobře si osvojit geometrii v rovině a v prostoru, což jsou kapitoly probírané v matematice. Proto snad byla deskriptiva v posledních letech oblíbeným volitelným maturitním předmětem. Při výuce se snažíme, aby studenti správně logicky usuzovali, neučili se postupy zpaměti, ovládali logické zdůvodnění konstrukcí. Naším cílem je přinutit studenty k pravidelné přípravě a ke spolupráci. Za úspěch považujeme, podaří-li se nám pro obor je získat.

Mgr. Vlasta Kotyzová