Chemie

Autor: administrator <wadmin(at)gymbuc.cz>, Téma: Z pedagogické dílny, Vydáno dne: 16. 03. 2006

Chemie má jako vyučovací předmět své pevné místo v učebním programu školy. Výuka je řízena tak, aby studenti získávali základní poznatky ze všech oborů chemie a osvojovali si dovednosti spojené s pozorováním vlastností látek a chemických reakcí. Učí se nacházet vysvětlení chemických jevů a uvádět je do širších souvislostí s praktickým využitím.

Co se změnilo ve výuce chemie za poslední léta? Základní chemické informace platí stále bez ohledu na čas. Přibylo ale mnoho dalších poznatků, které rozšířily obsah výuky na školách. Učiva je více a musí být vysvětlováno na vyšší úrovni než dříve. Studenti musí zvládat více studijního materiálu.

Chemie bude vždy patřit mezi obtížné předměty – množstvím faktů, nutností pochopit zákonitosti a souvislosti mezi látkami, znalostmi vzorců a chemických reakcí. Přesto se každým rokem najdou studenti, kteří si vyberou chemii za maturitní předmět, a pak se dobře uplatňují ve studiu na vysokých školách přírodovědného i technologického zaměření.

Mnozí studenti se již během středoškolského studia zúčastňují chemických soutěží. Školu v minulých letech velmi dobře reprezentoval zejména Miloslav Polášek, který se každoročně účastnil chemické olympiády. Probojoval se i do celostátního kola a reprezentoval republiku na mezinárodní olympiádě v thajském Bangkoku. Studoval chemii na Karlově univerzitě v Praze. Dalším úspěšným řešitelem chemických olympiád byl Tomáš Pokorný, který dnes studuje chemickou technologickou fakultu v Brně.

Úspěšní byli také studenti, kteří se účastnili středoškolské odborné činnosti. Patří mezi ně například Petr Lokaj a Stanislav Ševela, dnes oba úspěšní studenti lékařské fakulty v Brně.

Jsem ráda, že i ostatní maturanti z chemie si dobře vedou na vysokých školách a doufám, že na střední školu nezapomenou.


RNDr. Libuše Součková, CSc.